Derby „S“ čtyřikrát za sezonu? Křetínského TV terčem nadávek

Derby „S“ čtyřikrát za sezonu? Křetínského TV terčem nadávek

[hot]KOMENTÁŘ[/hot] Nechci přizvukovat katastrofickým analýzám, jež v pondělí na své titulní straně ve svém článku dne rozjely Lidové noviny. Totiž, že prý v souvislosti se změnami na fotbalovém televizním trhu klesá počet diváků u obrazovek a že ligové kluby a jejich sponzoři jsou z toho velmi nervózní a otrávení. LN si dokonce zaspekulovaly, že to je jeden z důvodů, proč z ligy nečekaně odchází její titulární partner, společnost Synot senátora Ivo Valenty. Být zástupcem klubů, zamyslel bych se spíše nad tím, co dělají právě ony pro to, aby se Synot liga stala pro veřejnost v čase obří konkurence mnohem lákavějším produktem než dosud.

S Horníkem přišlo i cinklé jaro? Proč Královec tlačil Spartu?

Televizní společnosti i sponzoři si přejí jediné, aby jim nejvyšší česká soutěže přinášela co nejvyšší počet atraktivních duelů typu derby Sparta – Slavia či Sparta (Slavia) – Plzeň apod. Jenže těžce konzervativní fotbalové prostředí trvá na svých starých soutěžních modelech a jakékoli změny (třeba polské rozdělení tabulky během soutěže na dvě části) staromilsky odmítají. Že prý Premier League, bundesliga či Primera División také používají zažitý systém dvakrát spolu doma/venku a dost. Jenže v Anglii, Německu ani ve Španělsku nemají nouzi o diváka. Ani na stadionech ani u televize. Tam, kde to nefunguje, mělo by dojít ke změně.

Přiznám se, že jsem hodně nadějí vkládal do autonomie či samostatnosti nejvyšší české soutěže pod hlavičkou LFA (Ligové fotbalové asociace). Jenže nyní mám obavy, že se to všechno zase upeče tak nějak po česku. Totiž, aby se Křetínského (Svobodův) vlk nažral a Berbrova koza zůstala celá.

Jestliže bývalý svazový místopředseda Vlastimil Košťál ze svého alpského hotelu pověřil přítele Jaroslava Starku z Příbrami, aby u svých kolegů klubových majitelů lobboval za to, že se předseda LFA Dušan Svoboda ze Sparty má stát i šéfem „nezávislé“ ligy, je možné, že tato mise splní účel. Byť i plzeňská opozice může nasbírat slušný počet hlasů.

Uvědomují si ovšem Svoboda a spol., že čínským znovuzrozením silné Slavie se může měnit situace? Že třeba červenobílí logicky nebudou chtít, aby v čele samostatné ligy stál přední zástupce jejich největšího historického rivala?

Spartě, tedy Danielu Křetínskému a Dušanu Svobodovi, patří dík, že káru autonomní ligy, která je samozřejmostí už skoro všude v Evropě včetně Slovenska, roztlačili. Ovšem nyní by klíče s řadou nezbytných pravomocí měli předat nezávislému ligovému komisaři a jeho profesionálním, sportovně-technickým, obchodním a marketingovým pracovníkům, kteří by novou ligu řídili tak, aby se stala důvěryhodnějším a mnohem atraktivnějším produktem.

Proč stále neexistuje analytický pořad o Synot lize?


Pokud se ligová soutěž bude hrát stále stejným systémem, nezvedne se výrazně její návštěvnost a sledovanost, ať se bude vysílat na kterémkoli kanále. Uvědomí si tohle kluby alespoň ve chvíli, když budou konečně odkázány samy na sebe? Existuje ale v českém fotbale vůbec nějaká odborná diskuse, nějaké tlaky, jak to udělat, abychom tu návštěvnost a sledovanost zvýšili? Čímkoli, změnou systému, zavedením videa, třeba i zrušením remíz a využitím penaltových rozstřelů po vzoru Berbrovy ČFL a českých divizí.

Že se to nebude líbit některým konzervativním divákům? Možná ne, i když třeba ty rozstřely v ČFL jsou i pro ně spíše vítanou atrakcí. Ovšem účelem je přece přivést do hledišť a před obrazovky nové lidí, kteří mají rádi show, konzervativci si zvyknou. Mimochodem výše zmíněná polská Ekstraklasa v pátek a v pondělí pronikla po vzoru německé bundesligy i do vysílání mezinárodního Eurosportu. České Synot lize se o něčem takovém ani nezdá.

Dobře propagovat ligový fotbal lze i za současných podmínek. Ovšem nesmíte věrného diváka stále nově a nově naštvávat. Pořad „Dohráno“ na ČT Sport je jen pouhý krátký souhrn těsně po skončení ligy. Ale proč už dávno neexistuje pondělní večerní analytický pořad, v němž by uznávání experti, trenéři, funkcionáři, bývalí hráči, novináři a zástupci fanoušků detailně a „bez obalu“ rozebírali zajímavé a sporné okamžiky uplynulého kola? Určitě by to zaujalo mnohem více diváků než přenos podprůměrného utkání dvou podprůměrných týmů místní basketbalové soutěže, vysílaný na ČT Sport právě toto pondělí.


Zmatky s kódy při sledování duelu Zlín - Sparta


Je fajn, že se na všechny ligové zápasy můžete podívat díky Křetínského TV isport.cz. Dokonce i v HD kvalitě, jak hlásá reklama. Za ty nejatraktivnější zápasy musíte zaplatit – prostřednictvím SMS nebo z účtu. Činí to až 79 korun, jako v případě duelu Zlín – Sparta (1:2). Potud v pořádku.

V minulé sezoně jste napsali a poslali SMSku, dostali jste obratem příslušný kód a mohli jste se hned dívat. Nyní? V upozornění se píše, že vám příslušný kód může přijít během několika minut.

Jenže co to je „během několika minut“? V mém případě to bylo 25 minut, během nichž jsem si myslel, že operace selhala a že bych ji měl opakovat. Za plnou cenu jsem přišel o více než čtvrtinu zápasu. A hlavně - nebyl jsem sám, jak si bylo možné přečíst v doprovodné internetové diskusi k přenosu.

Rozzuření fanoušci se ani tak nezajímali o probíhající zápas, spíše si vyměňovali zkušenosti s výrazně zpožděným odkódováním duelu a ostře spílali Křetínského TV.

Jeden divák údajně čekal na kód téměř celý poločas. Jiný nevydržel, vyplnil raději druhou SMS a po 25 minutách mu přišly dva kódy najednou… Takže za dvojnásobnou cenu158 Kč viděl jen tři čtvrtiny utkání. Další zase zanevřel na SMS a zaplatil podruhé raději převodem z účtu – s podobným výsledkem, tedy dvakrát za jednu řádně zpožděnou věc. Atd., atp.

V diskuzi došlo proto i na podobná posměšná vysvětlení: „Je potřeba podpořit SMSkou za 79 korun pana Křetínského, aby Sparta umořila alespoň trochu z té finanční ztráty, co má za poslední roky.“

To je samozřejmě špatně.

Daniel Křetínský nejspíš upřímně chce posunout českou ligu na vyšší „level“, ať už pokud jde o fotbalovou TV či o autonomní řízení soutěže prostřednictvím LFA. Měl by si asi ale ohlídat správné lidi, aby tato jeho značná snaha nenabývala ve svých důsledcích kontraproduktivních výsledků.

Pavel Procházka, šéfredaktor magazínu Hattrick