Pět bodů aneb Český fotbal pro fanoušky!

Pět bodů aneb Český fotbal pro fanoušky!

Od sezony 2016/2017 se stala společnost ePojisteni.cz na dva roky titulárním sponzorem nejvyšší české fotbalové soutěže. „Jako fanoušci a nově také jako významní finanční podporovatelé českého fotbalu se chceme společně s Ligovou fotbalovou asociací (LFA) maximálně zaměřit na dodržování zásad transparentnosti a férovosti.

 

První krok, který jsme považovali za nezbytný pro nastoupení nového, lepšího směru již byl Ligovou fotbalovou asociací učiněn. Profesionální fotbalová soutěž je nyní stejně jako ve všech fotbalově rozvinutých zemích řízena kluby, a ne fotbalovým svazem, který je ze své podstaty podobný politické straně, a to se všemi negativními sklony k lobbingu, zákulisním dohodám a netransparentnosti. Aby se český profesionální fotbal posunul vpřed, je však třeba konat kroky další, a proto společně s LFA přinášíme konkrétní kroky, jak toho dosáhnout,“ psalo se 19. září 2016 v sympatickém prohlášení společnosti ePojisteni.cz. Těch bodů v prohlášení bylo celkem pět. Po pěti měsících, 23. února 2017, jsme jejich plnění probrali s generálním ředitelem a spolumajitelem ePojisteni.cz Dušanem Šenkyplem.

1.Transparentní financování.

Ligová fotbalová asociace po dohodě se společností ePojisteni.cz chystá transparentně zveřejnit finanční stránky fungování profesionálních fotbalových klubů. Z těchto údajů by mělo být patrné, kolik financí dostávají kluby od marketingové společnosti FAČR - STES, jaké jsou příjmy z marketingu, merchandisingu a vstupenek. Na druhé straně by měly být zveřejněny i náklady na platy hráčů, provize agentům, provoz stadiónů a podobně. Tento krok vnímají obě strany velmi pozitivně. A to jak pro samotné kluby, jež tak budou moci srovnat efektivitu svého fungování, tak i pro fanoušky, kteří uvidí reálné toky peněz ve fotbale. V neposlední řadě tento krok odstraní současné velmi neobjektivní poměřování rozpočtů jednotlivých klubů, kdy se srovnávají často úplně neporovnatelné položky. Součástí tohoto se má stát i transparentní účet LFA, včetně zavedení přehledných finančních výkazů pro jednotlivé kluby.“

Dušan Svoboda, předseda LFA, 19. září 2016: „V tuto chvíli připravujeme konkrétní formy a způsoby reportingu jednotlivých klubů, které následně projednáme na Ligovém výboru. Ucelený výstup bychom veřejnosti rádi představili v průběhu této sezony.“

Dušan Šenkypl, generální ředitel a spolumajitel ePojisteni.cz, 23. února 2017: „Data se už průběžně vyplňují, hodně se o tom mluví vždy při zasedání ligových klubů. Já jsem trochu doufal, že něco dostaneme ven ještě před koncem podzimní sezony, což se, bohužel, nepovedlo. Mám ale jednoznačný cíl, že bychom v průběhu jarní sezony měli základní data zveřejnit a dát je dispozici v podobě naší zprávy. V této době už tomu nic nebrání. Leckdo si pak uvědomí, jak některé kluby dokážou fungovat. Když si uvědomíme, že hráčská kariéra trvá tak deset patnáct let, vzdělání fotbalistů také není žádný zázrak, takže za těch padesát tisíc korun i méně, které v některých klubech berou, si člověk nedokáže dlouhodobě postavit život. Fanoušci poznají, že hráči v některých celcích skutečně přepláceni nejsou. Důležitou věcí je i skutečnost, zda klub vlastní, nebo nevlastní stadion. Zveřejnění těchto dat může být i vzájemnou inspirací. Řeknete si: „Tady udělají druhé místo za tolik, tady osmou příčku za tolik atd. V čem je mezi námi rozdíl?“ Budeme moci i srovnávat, kolik dává Slavia či Sparta celkově na mzdy hráčů, na platy realizačního týmu, na marketing. Podle posledních informací všechny kluby až na dva, jejichž jména, bohužel, uvést nemohu, se zveřejněním těchto dat souhlasí. Takže jen hledáme vhodnou formu, kdy to publikovat. A třeba se pak i ty dva zbylé nejmenované kluby chytnou za nos.

CELÝ ROZHOVOR SE ZÁSTUPCEM TITULÁRNÍHO SPONZORA ČESKÉ FOTBALOVÉ LIGY EPOJISTENI.CZ O PLNĚNÍ PĚTI BODŮ ZÁŘIJOVÉ VÝZVY DUŠANEM ŠENKYPLEM SI PŘEČTĚTE V NOVÉM ČÍSLE MAGAZÍNU HATTRICK, KTERÉ VYŠLO VE ČTVRTEK 9. BŘEZNA 2017