Strach v Česku: „Pokud nedáme FAČR osobní mailové adresy všech členů, riskujeme, že nás vyřadí ze soutěží!“

Strach v Česku: „Pokud nedáme FAČR osobní mailové adresy všech členů, riskujeme, že nás vyřadí ze soutěží!“
ÚTERNÍ RÁNA PAVLA PROCHÁZKY

Digitalizace v českém fotbale, nebo snaha dodat obchodním partnerům osobní mailové adresy více než 330 tisíc členů Fotbalové asociace ČR (FAČR), čili dát jim do ruky byznysově nesmírně ceněné bohatství databáze největšího spolku v Česku? Tak zní základní otázka. Fotbalovým Českem běží začátkem roku 2020 strach z možného vyřazení ze soutěží! „Zadáváme do informačního (IS) FAČR e-maily všech členů, pohrozili nám, když to nebude do 15. března, tak riskujeme, že nebudeme připuštěni k soutěžím,“ napsal člen výkonného výboru jednoho okresního fotbalového svazu, jehož jméno má redakce efotbalu.cz k dispozici.

Je v Česku uzákoněná povinnost vlastnit e-mailovou adresu?

Získali jsme i dopis předsedy Okresního fotbalového svazu (OFS) v Karlových Varech Luboše Garaje, který rozeslal svým kolegům v celém Česku dopis, v němž mj. píše:

„Zdravím všechny zástupce fotbalového národa v Čechách, na Moravě i ve Slezsku.
Nevím, ale nedávno nám sliboval s úsměvem na tváři generální sekretář (Jan Pauly mladší, který se loni proslavil velmi podivným losováním semifinále MOL Cup – pozn. red.), že e-mailové adresy budou dobrovolné a nyní je dobrovolnost následující: Rozhodnout se buď dám e-mail a hraju nejkrásnější hru na světě, nebo nedám e-mail a jdu dělat jiný sport.

Já se ptám:
1. Může si fotbal takový přepych dovolit?
2. Je v našem státě uzákoněna povinnost zřídit si e-mailovou adresu?
3. Proč chce FAČR komunikovat s každým členem, když každý člen klubu komunikuje s Fotbalovou asociací přes svůj klub a nemá zájem to měnit?“

Nedodáš e-mail a jdeš!

Nechce se tomu věřit, zdálo by se, že si to okresní funkcionáři vykládají po svém a dělají zbytečnou paniku. Ale nedělají, je to skutečně tak.

FAČR na svém oficiálním webu fotbal.cz, resp. clenstvi.fotbal.cz v části „nejčastěji pokládané otázky“ na dotaz „Co se stane v případě, že svou e-mailovou adresu dávat nechci nebo ji nemám?“ tvrdě a nekompromisně odpovídá: „Na vše máte čas do 15. března – případné vytvoření elektronické schránky např. na Seznamu nebo Google trvá asi dvě minuty. O tom se můžete přesvědčit v našich návodech. Nedodáním e-mailu v uvedeném termínu se však vystavíte hrozbě zákazu startu v soutěžích organizovaných FAČR.“

Takže opravdu: Nedodáš e-mail, jsi vyloučen ze spolku, tedy z FAČR a z jeho soutěží.

V základním textu na stránkách FAČR se můžete dočíst:

„Vážení členové Fotbalové asociace České republiky,
adresujeme k Vám žádost o doplnění Vašich e-mailových adres. Slibujeme si od výše zmíněného především další usnadnění a zefektivnění vzájemné komunikace, která by měla odpovídat běžným standardům 21. století. Asociace rozhodně nehodlá kluby ani nikoho ze svých členů zatěžovat zbytečnými byrokratickými úkony, celá věc všem zabere pouze chvíli a několik kliknutí myší.

Poté, co pověřený klubový administrátor v Informačním systému vyplní e-mailové adresy členů svého klubu, přijde vzápětí do Vašich e-mailových schránek formulář, kde pouze potvrdíte správnost dodaných údajů. Pokud jde o osoby mladší 18 let, jež nedisponují e-mailovými adresami, kontaktujeme tímto způsobem jejich zákonné zástupce. 

Na těchto webových stránkách najdete také přehledný návod, jak tyto jednoduché kroky velmi rychle a bez průtahů zvládnout. Vše se samozřejmě uskuteční v souladu s ochranou osobních údajů. 

Ujišťujeme zároveň, že dodáním Vašich e-mailových adres nebudete vystaveni povinnosti odběru reklamních či marketingových sdělení, pokud si takovou možnost sami nebudete přát. Je tak pouze na Vás, zda se zapojíte do různých soutěží o fotbalové suvenýry či vstupenky na utkání české fotbalové reprezentace. 

Pevně věříme, že si vyjdeme vstříc. Možnost ještě lépe a rychleji komunikovat elektronickou formou s Vámi všemi napřímo je pro nás velkou výzvou! 
Předem děkujeme za spolupráci.“

Okresní předseda: „Ohledně reklamy nemáme možnost volby“

Pěkně se to čte, ale předseda OFS Karlovy Vary Luboš Garaj některá v tvrzení v textu vyvrací:

„Nepravdou je i tvrzení že si každý člen může zvolit, zda chce, či nechce dostávat reklamní spoty. Současný informační systém (IS) FAČR má totiž jenom jedno tlačítko na potvrzení své adresy a odběru reklam. Jde zřejmě o způsob financování provozu IS od reklamních společností. Závěrem jenom dodám, že sliby se mají splnit nejenom o Vánocích.“

Nařízení FAČR ve stylu „Dodej nám svou osobní adresu, nebo nehraješ!“, vyvolává řadu otázek.  Jak už se ptal předseda OFS v Karlových Varech: Je v našem státě uzákoněna povinnost zřídit si e-mailovou adresu?

A dále:
Je to opravdu v souladu se zákonem na ochranu osobních údajů (GDPR)?
Proč musí dítě žádat svého otce nebo matku, která není členem FAČR, aby tomuto spolku dodali svou osobní e-mailovou adresu?
Právník by těch otázek našel nejspíš více.

Naštvaných přibývá, článek o Výzvě 2021 podpořil i Luboš Kubík

Někteří členové vedení FAČR (generální sekretář FAČR Jan Pauly mladší je považován za nejbližšího spojence kontroverzního místopředsedy FAČR Romana Berbra, jak potvrdil nedávno i deník Sport) si při používání této sebevědomé až arogantní praxe možná ani neuvědomují, že si svými posledními nařízeními proti sobě staví i své nedávné spojence a podporovatele, kterými šéfové i členové většiny okresních fotbalových svazů podle výsledků posledních volebních valných hromad FAČR nepochybně byli.

Naštvaní z posledního nařízení FAČR jako by paradoxně pomáhalo překonávat jiný strach. Podpisů pod opoziční inciativu Výzva 2021 (vyzva2021.cz) vedenou bývalým respektovaným mezinárodním rozhodčím FIFA Ivanem Grégrem přibývá. Po posledních článcích o této inciativě, které vyšly v regionálních Denících a na serveru Seznam Zprávy, se jejich počet přiblížil 2100. Na Facebooku článek o Výzvě 2021 podpořil mj. i československý a český internacionál Luboš Kubík, vicemistr Evropy 1996 a čtvrtfinalista MS 1990.