Po našem článku FAČR s hrozbami kvůli nedodání osobní e-mailové adresy couvá. Co ale dvojí platba za člena?

Po našem článku FAČR s hrozbami kvůli nedodání osobní e-mailové adresy couvá. Co ale dvojí platba za člena?
ČTVRTEČNÍ OFSAJD PAVLA PROCHÁZKY

Zdá se, že strach v českém fotbale byl konečně přebit zdravým naštváním a nečekaným vzdorem. Jak jsme na efotbalu psali už v úterý, na začátku oku 2020 panoval v 3500 klubech strach z možného vyřazení ze soutěží. „Z vedení FAČR nám pohrozili, že když do 15. března 2020 nepředáme Strahovu přes informační systém všechny osobní e-mailové adresy svých členů, včetně dětí, resp. jejich rodičů, riskujeme, že nebudeme připuštěni k soutěžím,“ svěřovali se zástupci klubů z celého Česka, včetně předsedy Okresního fotbalového svazu v Karlových Varech Luboše Garaje. Den poté, kdy jsme to na efotbalu zveřejnili, tedy ve středu, odložilo vedení FAČR svůj termín z 15. března 2020 na 30. června 2020. Nevídaná rychlost. 

Vedení FAČR na svém oficiálním webu fotbal.cz, resp. clenstvi.fotbal.cz v části „nejčastěji pokládané otázky“ na dotaz „Co se stane v případě, že svou e-mailovou adresu dávat nechci nebo ji nemám?“ tvrdě a nekompromisně odpovídalo: „Na vše máte čas do 15. března – případné vytvoření elektronické schránky např. na Seznamu nebo Google trvá asi dvě minuty. O tom se můžete přesvědčit v našich návodech. Nedodáním e-mailu v uvedeném termínu se však vystavíte hrozbě zákazu startu v soutěžích organizovaných FAČR.“

Teď je tedy čas do 30. června 2020. Možná si to chce vedení FAČR nechat tiše potvrdit ještě předtím na valné hromadě „jemnou“ změnou stanov.

Do té doby ovšem bude jistě znám odborný výklad expertů z Úřadu pro ochranu osobních údajů, jestli jsou v Česku kejkle ve stylu „Nedodáš e-mail, jsi vyloučen ze spolku, tedy z FAČR a z jeho soutěží“ vůbec možné a zda náhodou neodporují GDPR.

Šéfové okresů a klubů: „Nemíníme honit rozvedené tatínky po Česku“

Jak se domnívá mj. i předseda OFS v Karlových Varech, smyslem celé „akce“ může být získat lukrativní databázi více 330 tisíc osobních e-mailových adres pro obchodní partnery. Protože dosud plně stačilo, aby FAČR komunikovala se svými členy prostřednictvím okresních svazů či klubů.

„Rozhodně nemíním Strahovu dávat e-mailové adresy našich dětí, případně jejich rodičů. A otravovat je tím, že by dostávali nějaká reklamní sdělení, která jim ani našemu klubu vůbec nic nepřinesou, je to celé nesmysl,“ řekl efotbalu bývalý slávistický kanonýr a mistr Česka z roku 1996 Roman Hogen, dnes předseda fotbalového klubu v Satalicích, mj. signatář opoziční Výzvy 2021 (rozhovor s ním přineseme v příštím týdnu).

Jiní jeho kolegové z klubů zase říkají, že nebudou po republice honit rozvedené tatínky či maminky, kteří nejsou ani členy FAČR a chtít po nich soukromé e-mailové adresy. A zahánět tak malé fotbalisty či fotbalistky třeba k florbalu, který nic takového nevyžaduje.

Pauly: „Jsou to bláboly“. Varianta s marketingem ale vítězí

Jan Pauly, generální sekretář FAČR, ve čtvrtečním článku serveru Seznam Zprávy oponoval větami: „Žijeme v Česku, tak se nedivme, že se kolem všeho vždycky vyrojí spousta nesmyslných konspiračních teorií. Je to absolutní nesmysl. Nechápu, kdo takové bláboly vymýšlí. Chceme jen, aby se do toho systému hlásil každý člen prostřednictvím svojí e-mailové adresy. Nikomu je poskytovat ani prodávat nebudeme. Každý člen FAČR si může zvolit, jestli taková marketingová sdělení chce dostávat, nebo ne. Poté, co nám poskytne svou e-mailovou adresu, zašle mu na ni systém verifikační, potvrzovací e-mail. A právě tam dostane možnost tuto svobodnou volbu provést. K tomu, aby od nás dostával marketingová sdělení, nikoho nenutíme.“

Tak jsme si to vyzkoušeli a získali jsme stejnou zkušenost jako kolega Luděk Mádl na serveru Seznam Zprávy: „Variantě ‚Souhlasím s marketingem‘ dává FAČR zjevně přednost, je nabídnuta v sytě barevném modrém poli. Oproti tomu varianta druhá, v níž navíc chybí jasné vyjádření ‚Nesouhlasím s marketingem,‘ je pak vyvedena v poli takřka neviditelném, šedivém. Navíc je provedena tak, že aby bylo možno ji zvolit a prokliknout, musí myš najet přímo na text ‚Potvrzuji e-mail‘, protože na svých širokých okrajích toto šedé pole není aktivní a prokliknout ho tam a potvrdit tak variantu, že člen FAČR nechce marketingová upozornění, nelze. Vše je tedy nastaveno tak, aby se maximalizovala pravděpodobnost varianty, že člen potvrdí e-mail a zvolí variantu ‚Souhlasím s marketingem‘.“

Opravdu si na Strahově myslí, že všichni lidé točící se kolem fotbalu jsou úplně hloupí nebo tak naivní? Existují i členové FAČR, kteří studovali jiné školy než plzeňská práva.

Jak získat za jednoho člena dvojí členský poplatek

Ale je tu ještě jedná zvláštní věc. V jednom nejmenovaném pražském klubu přes informační systém zaregistrovali nového člena a zaplatili za něj členský poplatek ve výši 200 korun. Ovšem výzva s tím, aby zaplatil, přišla e-mailem i tomuto členovi. Zaplatil tedy za sebe i on. Za jednoho člena tak přišla na Strahov dvojí platba ve výši 400 korun.

Ve Stanovách FAČR je doslova uvedeno: „Členství fyzické osoby v Asociaci vzniká okamžikem, kdy se v centrální evidenci členství automaticky spáruje zaevidovaná žádost o registraci a variabilní symbol platby členského příspěvku.“

„Pod stejným variabilním symbolem, tedy rodným číslem, přišly FAČR dvě platby. Nikdo nás na to ale ze Strahova neupozornil, nikdo nám nic nevrátil,“ konstatoval funkcionář pražského klubu.

Učinili jsme tedy redakční pokus, přihlásili jsme do klubu na FAČR mou manželku. A stejná zkušenost. Výzva k uhrazení přišla jak klubu, tak jí. Pokud aktéry tohoto přihlašovacího aktu nenapadne vzájemně si to sdělit, zaplatí místo dvou stovek Asociaci dvakrát tolik, tedy čtyři stovky. Systém funguje už několik let. Vznikají logické dotazy: Je to chyba systému? Záměr? A kam jde ten druhý poplatek za jednu osobu?

„Já nevěřím tomu, že je ještě v roce 2020 pro někoho problém zřídit si e-mailovou adresu,“ reagoval na plamenné diskuse kolem povinných e-mailových adres Jan Pauly, jedenatřicetiletý generální sekretář FAČR.

Já zas nevěřím tomu, že ještě v roce 2020 neodhalí průměrný účetní, že mu přišla za jednu osobu se stejným variabilním symbolem/rodným číslem dvojí platba.