ČT vysílá virtuální derby „S“. Fajn akce. Neparazituje ale esport na fotbalu podobně, jako porno vítězí nad sexem?

ČT vysílá virtuální derby „S“. Fajn akce. Neparazituje ale esport na fotbalu podobně, jako porno vítězí nad sexem?
ČTVRTEČNÍ OFSAJD PAVLA PROCHÁZKY

Fanoušci českého fotbalu se mohou těšit na historicky první virtuální derby pražských „S“ mezi Spartou a Slavií ve hře FIFA 20, které v neděli 10. května vysílá přímým přenosem od 11 hodin ČT Sport. Hrát ho budou esport hráči, současní i bývalí fotbalisté obou klubů a také slavní fanoušci, jejichž jména oba celky postupně odhalují. V době pandemie, kdy fotbal na celém světě stojí, je to fajn oživení navíc s velmi bohulibým charitativním cílem. Ale jinak?

Uvědomuji si, že to je od mě velké píchnutí do vosího hnízda, ale nekanibalizuje už esport na reálném fotbale až příliš? A uvědomují si to vůbec slavné fotbalové kluby? To bude základní otázka nejbližších let. V USA už to populární sporty trpce poznaly, Evropu to možná teprve čeká. Varování může zaznít i z jiných sfér, třeba od sexuologů, kteří registrují, že zájem o masturbaci u porna často začíná převyšovat zájem mladých lidí o skutečný „živý“ sex. Ostatně i v masturbaci se již pořádají jakási mistrovství světa, kde před časem zaznamenal stříbrný úspěch i jeden nadějný český „závodník“.

Jak píšou média i oficiální weby Sparty a Slavia, fanoušci obou klubů si mohou už několik dní kupovat vstupenky (za sto až tři sta korun) na nedělní virtuální derby, a snažit se tak společně symbolicky překonat nejvyšší návštěvu v historii československého fotbalu. Jak známo, na Strahov přišlo 4. září 1965 na derby Sparta – Slavia (2:2) rekordních 50 105 diváků. Výtěžek z prodeje vstupenek poputuje na konto projektu „Pomáháme sestřičkám“, který finančně podpoří zdravotní sestry.

Hložek za Spartu, Musa za Slavii

Vše vypukne v neděli 10. května v 11 hodin, hrát se bude hra FIFA 20. Sestavu tvoří osm lidí rozdělených do čtyř kategorií: současní hráči A-týmu, bývalí hráči A-týmu, slavní fanoušci a esport hráči. Ti všichni se postupně zapojí do zápasu, každý z osmi účastníku odehraje jedno utkání proti soupeři z druhého tábora. Za každé vítězství si tým připíše bod, rozdělovat tedy budeme osm bodů, v případě remízy 4:4 se oba týmy rozejdou smírně.

Celkem se zápas tedy bude skládat z osmi dílčích utkání. Esportoví hráči budou hrát se svými FUT týmy, všichni ostatní budou ovládat Spartu a Slavii. Každá dvojice se sejde společně ve studiu a po utkání nebudou chybět pozápasové rozhovory. Celý zápas odvysílá v přímém přenosu ČT Sport, a půjde tak o první přímý přenos esportového FIFA klání v historii české veřejnoprávní televize.

Studiem a rozhovory s hráči diváky provede Jiří Štěpán, zápas budou komentovat esportový komentátor Filip Lejček a fotbalový specialista ČT Jan Pěruška. Přispívat na konto „Pomáháme sestřičkám“ půjde ještě i v průběhu celého přímého přenosu. Kdo si koupí prémiovou vstupenku za tři sta korun, může se navíc od svého klubu těšit na bonusové překvapení.
Na zápasy si samozřejmě půjde vsadit u sázkových kanceláří.

A jaké hráče (celkem jich bude šestnáct) uvidíme v akci?

Za Spartu by měli nastoupit Adam Hložek, Adam Karabec (oba za A-tým) a Jiří Kladrubský (bývalý hráč). Za Slavii pak Lukáš Provod, Petar Musa (oba za A-tým) a Alex Král (bývalý hráč)
Alternativně půjde zápasy sledovat také u českých sázkových kanceláří a na známé streamovací platformě Twitch.

Nahradí sportovce „roboti“?

„Píše se 15. březen 2020 a už pár dní je jasné, že na celé pětadvacáté kolo FORTUNA:LIGY, lákající hlavně na šlágr Sparta – Plzeň, si fanoušci budou muset dlouho počkat. Přesto se na sparťanském Facebooku objevuje tradiční grafika se znaky obou klubů a nápisem Dnes hraje Sparta a večer se fanoušci dozvídají i výsledek utkání. Sparta prohrála 3:5, ale nikoho to vlastně ani moc nezajímá. Celý zápas, vlastně série zápasů, se totiž odehrávala jen na Playstationu mezi kluky, které si přední kluby v posledních letech najímají, aby je reprezentovali i ve virtuálním světě, který české fotbalové fanoušky vůbec nezajímá, ale neuvěřitelně rychle se rozrůstá a v roce 2025 by měl dosáhnout hodnoty tří miliard dolarů. To sice dělá ani ne desetinu celosvětového fotbalového trhu, ale jde o potenciálně obrovské příjmy za daleko nižší vstupní náklady,“ napsal kolega Tomáš Benda v obsáhlém článku, který právě vyšel v novém, květnovém čísle magazínu HATTRICK.

Benda zdůrazňuje, že před kluby tak teď v podstatě leží otázka, kterou si průmyslníci kladou desítky let a před kterou Karel Čapek varoval už přesně před sto lety v R.U.R. Proč jich platit jedenáct, když můžu platit jednoho, a ten bude všechny ovládat?

„V situaci, kdy návštěvy na stadionech rok od roku stárnou a mladší generace raději sahají pro gamepadu než po klubové vlajce či dýmovnici, jsou kluby k podobným inovacím přímo tlačeny, ale není to jen problém fotbalu. I o slavných zpěvácích, nových filmech a významných událostech se ročníky narození 2005 a mladší dozvídají častěji tak, že je díky marketingové spolupráci potkají ve hře Fortnite, než že je zahlédnou v televizi nebo si o nich přečtou na internetu. O starších médiích pak škoda mluvit. A když bývalý viceprezident vývojářské společnosti Atari a dnes zakladatel WorldGaming Wim Stocks říká, že olympiáda potřebuje esport víc, než esport potřebuje olympiádu, tak to o fotbale platí úplně stejně a už bude jen hůř. Ale jednotlivé ligy už to, zdá se, moc dobře pochopily. Kluby z francouzské Ligue 1 hrají svou eligu povinně, ve Španělsku a Německu urychlila jejich nástup pandemie koronaviru a Premier League už o FIFĚ dlouho informují skoro stejně důsledně jako o sobě samé,“ uvádí v HATTRICKU Tomáš Benda.

Televizní sledovanost sportů v USA
(v roce 2018)
NFL (americký fotbal) – 141 milionů lidí
Esport – 84 milionů
MLB (baseball) – 79 milionů
NBA (basketbal) – 63 milionů
NHL (hokej) – 32 milionů
MLS (fotbal) – 16 milionů

Esport nejsou jen sportovní hry

Benda dále mj. píše o tom, že obecně si fotbalové kluby uvědomily sílu videoher a celého ekosystému, který se kolem nich i díky sérii FIFA utváří, někdy kolem roku 2016.
Tehdy začaly do vlastních esportových týmů zaměřených právě na nejhranější fotbalový simulátor z dílny EA Sports, investovat kluby jako Wolfsburg, West Ham, Manchester City nebo Ajax Amsterdam. Ale právě přehnaná orientace na fotbal nebo možná spíše nepochopení toho, co všechno esport je a není a jaké možnosti vlastně nabízí, stála za tím, že si tyto kluby z doposud netknutého koláče neukrojily pořádné kousky, ale spíše jen tak nesměle okousaly jeho okraje.

Jedinou výjimkou bylo Schalke 04, které se hned od svých začátků v květnu roku 2016 vydalo za hranice fotbalového světa a pustilo se do skládání týmu pro World of Warcraft, jednu z nepopulárnějších RPG (Role-playing game) v historii.

Když pak na pole esportu dorazily v další vlně kluby jako FC Kodaň, Valencie, Besiktas nebo Paris Saint-Germain (jejíž barvy hájil český gamer Tomáš Maršálek), i díky Schalke už moc dobře věděly, že se musí daleko více rozkročit, a kromě FIFY se zaměřily třeba na populární střílečku Counter-Strike, karetní hru Hearthstone nebo na nejhranější tituly z žánru MOBA (Multiplayer online battle arena) League of Legends a Dota 2.

Proč právě fotbalové kluby?

„Nabízí se tak otázka, proč by těmi průkopníky měly být právě sportovní kluby, když k technologii mají nejblíž možná tak při videorozboru soupeřovy hry a esport jim navíc krade publikum a potenciální hráčský materiál? Říká se, že svůj byznys je lepší si zkanibalizovat sám, než čekat, až to udělá někdo jiný, ale v tomto případě je těch důvodů mnohem víc. A všechny se samozřejmě točí kolem peněz, protože o ty jde ve sportu až na prvním místě,“ píše Benda v květnovém HATTRICKU a zdůrazňuje, že z pohledu televizní sledovanosti má navíc esport nad tradičními sporty, jejichž publikum stárne všude stejně, ještě jednu obrovskou výhodu, díky které třeba seriály nejen na Netflixu v posledním desetiletí válcují filmy – lze je sledovat „skoro pořád“.

Zatímco svůj oblíbený klub mohou fanoušci sledovat nanejvýš jednou týdně po devadesát minut, na Twitchi mohou své oblíbence sledovat v podstatě neustále. „Ta pozornost, kterou zde uživatelé věnují svým hráčům se s žádným jiným sportem absolutně nedá srovnávat,“ potvrzuje Haran Ramachandran z německé agentury M&C Saatchi Sport & Entertainment s tím, že pro kluby by nemělo být otázkou, zda do esportu vstoupit, ale kdy a jak do něj vstoupit.

Parazitování na slavných fotbalových jménech?

A tady si dovolím oponovat. Opravdu by pro slavné a zavedené kluby nemělo být otázkou, zda do esportu vstoupit, ale kdy a jak do něj vstoupit? Skutečně v případě reálného „živého“ fotbalu platí zásada, že „Svůj byznys je lepší si zkanibalizovat sám, než čekat, až to udělá někdo jiný“?

Nemyslím si to, esport, alespoň pokud jde hru FIFA, přece parazituje na velkých jménech fotbalových klubů a na jménech hvězd, jako jsou Ronaldo, Messi, Neymar. V podstatě je využívá a zneužívá jejich popularity. Pokud by kluby, národní asociace i UEFA a FIFA tomuto parazitování rázně zamezily a zakázaly by spojování se a propojování esportu se skutečným fotbalem, ztratilo by to možná pro některé fandy moderního odvětví význam.

Přiložená tabulka televizní sledovanosti sportů v USA z roku 2018 totiž vypadá pro fotbal a tradiční sporty hrozivě. Jen na NFL v americkém fotbale se divá více lidí než na esport, který už přede dvěma lety v zámoří celkem jasně porážel i baseballovou MLB, basketbalovou NBA, hokejovou NHL a fotbalovou MLS. V roce 2020 při světové pandemii se bilance ve prospěch esportu nepochybně ještě výrazně vylepší. V Evropě lze tento trend jistě také pozorovat.

Ostatně pamatuji si, jak si v Česku basketbalisté, volejbalisté, házenkáři, ale i fotbalisté a hokejisté naivně pochvalovali, že se jejich členové doplňkově ve školách začínají věnovat modernímu a nenáročnému sportu jménem florbal. Dnes, po odlivu spousty malých hráčů tradičních kolektivních sportů právě do florbalu, už tak nadšení nejsou.

Tištěné deníky si zase ve své neohrožené pýše před lety hrdě a zadarmo dávaly na internet své obsahy v elektronické podobě. Nyní se to zoufale a postupně snaží zpoplatnit v době, kdy si lidé zvykli na to, že na internetu mají noviny zadarmo…

Symbióza, nebo vlastní kluby a hvězdy?

Tyhle příklady varují. Aby se umělý fotbal na počítači postupně celosvětově nestal (aktivně i divácky) atraktivnější než fotbal na hřišti, tak jako se to v ekonomicky vyspělých zemích postupně děje v případě sexu.

Tomáš Benda ovšem ve svém článku v HATTRICKU také píše: „Evropa, zejména ta střední, tak daleko ještě není. Když si třeba předloni Švýcarský fotbalový svaz pohrával s myšlenkou, že by tamní ligu mohly hrát jen kluby, které budou zároveň investovat do své-everze, naházeli fanoušci Young Boys Bern na trávník tenisáky a ovladače na Playstation. Ani v Česku se esport nesetkává s pochopením. Fanoušci jsou na jakékoli facebookové příspěvky o esportu alergičtí. I přes počáteční odpor je ale nástup esportu nevyhnutelný.“

To nesporně. Můj názor na věc je ovšem následující: „Nechť se esport vyvíjí, jeho rozvoj je nezpochybnitelný. Ale nechť si vytvoří své vlastní kluby s originálními jmény a své vlastní hvězdy, ať se nevydává a neschovává za někoho jiného.“

Jsem si vědom toho, že můj názor je kontroverzní, třeba budou žít essort s reálným fotbalem v nějaké vzájemné výhodně symbióze, nevím. Slibujeme proto, že se danému tématu hodláme v HATTRICKU i na efotbale nadále pozorně věnovat a diskutovat o něm.

Ovšem na to velké virtuální derby Sparta – Slavia v ČT Sport se v neděli v 11 hodin dívejte. A hlavně přispívejte! Je to na dobrou věc.