Image hvězd přináší více peněz, než jejich výkony

Image hvězd přináší více peněz, než jejich výkony

Když Florentino Pérez v květnu ohlásil kandidaturu na prezidenta Realu Madrid, daly se čekat jen dvě věci - megalomanské vize a miliony investované do nových posil. "Chceme napravit reputaci "Bílého baletu" a opět z něj spravit nejlepší klub světa," citoval vlivného funkcionáře Sky Sports.

Jako prezident Realu se proslavil už v letech 2000 - 2006. Vytvořil tým hvězd - pověstný "Los Galacticos". V roce 2000 koupil z Barcelony za rekordních 58 milionů eur Luise Figa, o rok později přetáhl z Juventusu Zinedina Zidana za 76 milionů. Následovali Ronaldo, David Beckham, Michael Owen a další.

Něco podobného zopakoval toto léto. Za Kaká a Ronalda Real zaplatil 159 milionů eur, což je suma, která by průměrnému českému klubu stačila na rozpočet na padesát let. Pérez pochopil, že na řízení klubu není potřeba pouze dávat góly, ale i prodávat dresy a vydělávat na fanoušcích. Poprvé si dotyčnou strategii vyzkoušel v roce 2003 na Davidu Beckhamovi.

"Je to sociální fenomén - na internetu je o něm více stránek než o britské královské rodině. Image hvězd přícházejících do realu do týmu přináší více pěnez něž hráčské výkony na hřišti," vysvětluje profesor madridské univerzity Miguel Angel Sastre. "Jestli chcete ve fotbalu uspět, je potřeba mít víc než jen talentované hráče. Více než 70 procent příjmů Realu tvoří peníze z reklamy, prodeje suvenýrů a televizních práv. A právě toto je oblast, kterou nejvíce ovlivňují velká jména," tvrdí profesor barcelonské univerzity José María Gay.

Business až na prvním místě

Vědí to také společnosti, které Real sponzorovaly či sponzorují. Jako příklad nám může posloužit Siemens, který v letech 2002 - 2006 zvýšil svůj trhový podíl ve Španělsku ze 17 na 24 procent. A ne náhodou v tom období nosili hráči Realu na dresech jeho logo.

O tom, že si business podmiňuje fotbal, svědčí i orientace madridského celku na východ. Každoroční šňůry přátelských zápasů v Asii nejsou náhoda - klub chce vytěžit maximum z popularity svých hvězd na tamním trhu a uspokojit sponzory, kteří mají v Asii podobné zájmy.

Bez profesionality pád

Profesor Sastre tvrdí, že "podnikatelské vize a profesionalita managementu klubů jsou nevyhnutelné a ti, kteří to zatím podceňují, budou mít velké problémy." Ronaldovo představení fanouškům trvalo pouze třicet minut, ale na stadion se vměstnalo kolem 80 tisíc lidí.

Spokojení byli sponzoři, kteří mají na stadionu loga a jejich cílem je, aby je vidělo co nejvíce lidí i mimo sezonu. Také obchodníci, kteří klubu odvádí nemalé peníze, podobné akce vítají - půllitrové pivo stojí pět eur, klobása tyři a minerálka další čtyři. Do dvou hodin po skončení prezentace se prodalo dva tisíce dresů se jménem Ronaldo a několik stovek dalších se jmény jiných hráčů a to nemluvíme o dalších suvenýrech. Diváci vstupné neplatili - i bez lístku ale utratili víc než plánovali.

Druhý den se před oficiálním fanshopem tlačily stovky zájemců už několik hodin před otevírací dobou Originální dres se jménem Ronaldo stojí 85 eur a počet kusů prodaných v oficiálním kamenném obchodě Realu je pouze zlomek oproti tomu, kolik kusů se prodalo přes internet a v obchodech na celém světě. Manchester United by už s Ronalda více peněz nevygeneroval, a tak se znovu potvrdilo, že nejvíce přinese změna. A jestli by Ronaldo za rok přestoupil například do Itálie, mánie by byla asi ještě větší..