Kolik těží Bayern ze suvenýrů? Jak Realu pomáhá vstupné?

Kolik těží Bayern ze suvenýrů? Jak Realu pomáhá vstupné?

Tuzemské kluby mohou zvýšit své příjmy především díky výchově a následnému prodeji talentovaných hráčů, šance získat značné sumy peněz do klubových rozpočtů od velkých podniků či bohatých magnátů je v Česku velmi malá. Na konferenci Fotbal a společnost, která byla součástí projektu Víc než hra, to v pondělí v Olomouci řekl Jiří Novotný z Vysoké školy ekonomické v Praze.

"Výchova a prodej talentů za tržní ceny, to je šance, jak zlepšit finanční situaci českých klubů. Magnáti v Česku zatím nejsou a vlastníci velkých firem sídlí většinou v zahraničí a nemají o to (sponzorování fotbalových klubů) zájem," uvedl Novotný.

Jeho slova potvrdil olomoucký primátor Martin Novotný, který předsedá dozorčí radě prvoligové Sigmy. "V České republice, a v našem kraji zvlášť, nejsou silní ekonomičtí hráči, kteří by byli schopni klubům poskytnout řádově desítky milionů korun. Rozpočet doslova lepíme po jednotkách milionů korun," řekl Novotný.

Olomoucká radnice proto aspoň finančně podporuje výchovu fotbalové mládeže a zároveň kapitálově vstoupila do SK Sigma, aby přispěla k investicím do stadionu. "Největší dlouhodobá hodnota Sigmy je v systému práce s mládeží. Je to základ její ekonomiky a zároveň i Achillova pata," uvedl primátor, podle kterého klub musí v průměru jednou za tři roky prodat nejlepšího hráče. "Vytvoří si tak finanční polštář na několik let dopředu, aby vůbec mohl fungovat," dodal.

Možnosti fotbalových klubů vylepšit si finanční bilanci podle Novotného z VŠE omezují pravidla Evropské unie, která zakazují přímé provozní dotace od místních samospráv. Finanční zdroje fotbalových klubů nelze v Česku posílit ani pomocí zvyšování kapacity stadionů či cen vstupného, jelikož tuzemský trh je malý a obyvatelstvo má nízké příjmy.

Novotný uvedl, že rozpočty klubů mají velké rozpětí od takřka půl miliardy korun v případě pražské Sparty po výrazně nižší, například 80 milionů u Viktorie Plzeň, který si ale účastí v Lize mistrů dokázala vydělat přes 300 milionů korun. Některé velké kluby se v minulosti podle Novotného dostaly do finančních problémů, protože při tvorbě rozpočtů kalkulovaly s vyššími příjmy za účast v evropských soutěžích.

Zhruba 60 procent příjmů prvoligových týmů podle Novotného tvoří peníze od sponzorů, na přestupy hráčů připadá 20 procent a na příjmy z prodeje televizních práv deset procent. Vstupné má pouze pětiprocentní podíl stejně jako ostatní příjmy, mezi které patří například prodej suvenýrů.

Příjmy zahraničních klubů mají úplně jinou strukturu. Například Real Madrid zhruba 28 procent peněz získává z prodeje vstupného, parkovacích karet či občerstvení. Televizní práva tvoří 37 procent a prodej různých suvenýrů 35 procent jeho příjmů. Bayern Mnichov z prodeje fanouškových předmětů získává dokonce 60 procent příjmů.