Fotbalovou horečku na Slovensku potlačují volby a záplavy

Fotbalovou horečku na Slovensku potlačují volby a záplavy

Ačkoli do začátku světového šampionátu zbývají už jen hodiny, zřejmě nejpopulárnější sport na planetě zatím není jedničkou v debatách Slováků. Nehledě na premiérovou účast slovenského mužstva na mistrovství světa se zájem lidí více soustřeďuje na ničivé záplavy na jihu a východě země a fotbalu konkurují i sobotní volby do parlamentu. Na šampionát nicméně upozorňují zejména reklamy v médiích či na billboardech, jejichž prostřednictvím se firmy snaží získat nové klienty.

Zárodek fotbalové horečky na Slovensku po historickém postupu svěřenců trenéra Vladimíra Weisse na mistrovství světa do Jihoafrické republiky bylo přitom cítit ještě koncem března. Do země tehdy přivezli trofej pro vítěze šampionátu, kterou vystavili na náměstí ve fotbalové Žilině. Vzácná soška přilákala do Pováží tisíce fanoušků z celého Slovenska, v davu bylo slyšet i češtinu a polštinu.

Postupně se na výrobcích potravinářských firem či v prodejnách mobilů a na autech začaly objevovat portréty slovenských hráčů. Fotbalové nadšení však časem přibrzdily povodně a parlamentní volby, v nichž se s napětím očekává souboj nynějších vládních stran a pravicového bloku.

Část Slováků však v posledních týdnech pobavil například reklamní spot nabízející telekomunikační služby, v němž se malý africký chlapec nechá ostříhat podle svého fotbalového idolu Marka Hamšíka. S partou kamarádů pak honí míč ve slovenském dresu. Někteří Slováci začínají nyní rozhovor slovy "Haló Dédé", přesně jako Hamšík ve spotu, když se rozhodne malému Afričanovi zatelefonovat. Konkurenční firma zase v reklamě staví na další výrazné opoře slovenské reprezentace, Martinovi Škrtelovi, který se na rozdíl od Hamšíka nechává stříhat dohola.

Na fotbal se snaží zákazníky nalákat i výrobci sladkostí. Například při zakoupení pěti tyčinek určité značky čeká na mlsouny u pokladny "grátis" šál s nápisem Slovensko. Fotbalové symboly lze najít i na etiketách pivních láhví. Několik firem organizuje pro zájemce losování o zájezdy na zápasy slovenské reprezentace v Jihoafrické republice, možnou výhrou vstupenek na fotbal se snaží přilákat čtenáře i některé deníky. Část firem je zase ochotná ke svým produktům přibalit jako bonus reprezentační dres s dvojkřížem.

Fotbal nepřímo ovlivňuje i předvolební kampaň v zemi. Jedno z politických seskupení pravidelně zveřejňuje v tisku inzerát, v němž kromě stranického loga dominuje fotbalový míč, zelený trávník a branka.

Po ústupu ničivých záplav se přece jen očekává, že na Slovensku zavládne fotbalová euforie. Naznačila to už návštěvnost na posledním přípravném zápase Slovenska s Kostarikou v Bratislavě, domácímu výběru po hladkém vítězství 3:0 aplaudovalo přes 10.000 diváků.

Šampionát začíná v pátek a nemálo fanoušků doufá, že Slovensko se v konkurenci Nového Zélandu, Paraguaye a Itálie dokáže probojovat ze základní skupiny do vyřazovací části turnaje.