Review: Brighton - Southampton. Racci se proletí přes Lamanšský průliv. Evropský sen zpečetil mladík Ferguson

Brighton potvrdil ve 37. kole Premier League roli favorita, když zvítězil před vlastními fanoušky nad sestupujícím Southamptonem 3:1. Klíčovou postavou utkání se stal 18letý domácí útočník Evan Ferguson, který již během první půle zaznamenal dvě branky, a potvrdil tak na svůj věk fenomenální sezonu. Svatí se do tempa dostali částečně až po změně stran, ani to však neodvrátilo jejich pátou porážku v řadě. Racci si naopak tříbodovým ziskem vůbec poprvé ve své více než 120leté historii zajistili účast v pohárové Evropě.

Brighton - Southampton 3:1

Branky: 29. a 40. Ferguson, 69. Gross - 58. Elyonoussi

Hráči Brightonu byli pod vedením chváleného Roberta De Zerbiho velmi blízko pohárové Evropě v následující sezoně. Klacek pod nohy jim na této cestě hodil pod nohy v minulém klání Newcastle, jenž zvítězil 4:1. Albion i přesto měl zápas k dobru a jednobodový náskok na šestý Tottenham a sedmou Aston Villu. Do utkání proti jistě sestupujícímu Southamptonu navíc vstupoval jako jasný favorit, pro kterého jsou tři povinné body životně důležité.

Herní pohoda byla vidět na hře Racků již od úvodních minut. Hosté se jen stěží dostávali přes půlku a bylo jen otázkou času, než si Brighton začne vytvářet příležitosti. Tu první si připravila v osmé minutě kometa letošní sezony Kaoru Mitoma. Japonský křídelník si šikovně navedl míč z levé strany do ideální střelecké pozice, svůj pokus však namířil vedle pravé tyče. Stejný hráč se dostal o chvíli později ještě do větší šance, tentokrát mu ale radost překazila tyč. Domácí nápor přinesl ovoce zhruba po půlhodině hry, kdy po přiklepnutí míče od Alexise Mac Allistera vyslal tvrdou přízemní střelu Ferguson, která k radosti fanoušků na Amex Stadium skončila v síti. Robustní útočník ve 40. minutě náskok Brightonu i navýšil, když do brány uklidil milimetrově přesný pas Mitomy.

Obraz hry se nezměnil ani ve druhé půli. Racci podávali i nadále dominantní výkon doprovázený řadou příležitostí. V 58. minutě se však zásluhou rohového kopu dostali dopředu i Saints. Ti ze své ojedinělé šance dokázali vytěžit kontaktní gól, když míč do sítě Brightonu nasměroval Mohamed Elyounoussi, který si našel ostrý centr směřovaný na bližší tyč. Domácí tým inkasovaná branka opařila, což se promítlo o necelých pět minut později, když jejich nekoncentrované obraně uprchl Theo Walcott, jenž svůj průnik zakončil přesně. Po intervenci VARu byl však gól odvolán, neboť mu předcházel těsný osfsajd právě bývalého hráče Arsenalu. Klid na domácí kopačky tak dodal až tvrdou ranou na bližší tyč Pascal Gross, k němuž míč doputoval po odvráceném rohovém kopu.

Brighton tak splnil domácí povinnost a rozhodl o své účasti v evropských pohárech. Následující utkání odehraje už ve středu, kdy na něj bude v dohrávce 32. kola čekat Manchester City. Southampton změří 28. května v posledním zápase sezony síly s Liverpoolem.