Los Angeles Galaxy? Vůbec ne, mexická reprezentace!

Los Angeles Galaxy? Vůbec ne, mexická reprezentace!

Nejpopulárnějším týmem ve Spojených státech není žádný z klubů místní ligy, ale mexická reprezentace. Díky silné hispánské menšině dokáže na své zápasy přilákat v zemi na fotbale jinak nevídané počty diváků, a tak jsou mexičtí reprezentanti v USA častým hostem. Na jednom takovém turné po stadionech svého severního souseda, kam se koncem května vydají i čeští fotbalisté sehrát zápasy s Tureckem a americkou reprezentací, jsou Mexičané i nyní.

Divácký potenciál mexického národního týmu se podle deníku The New York Times poprvé ukázal v roce 1993, kdy se Mexičané povzbuzení úspěšnou kvalifikací na nadcházející mistrovství světa ve Spojených státech rozhodli vydat mimo města, kde tradičně hrají. Místo Los Angeles, Chicaga, Dallasu či New Yorku nastoupili uprostřed týdne proti Číně v San Diegu.

Jak podotýká newyorský deník, američtí pořadatelé do té doby nepřilákali na fotbalový zápas, který třeba nebyl spojený s nějakým koncertem, více než 20.000 lidí. V den zápasu v San Diegu ale oblast zasáhl dopravní kolaps a přijíždějících fanoušků bylo tolik, že parkovali všude možně. Když se konečně krátce po poločase dostali všichni na stadion, ukázalo se, že jich je téměř 50.000.

"Tento zápas svým způsobem otevřel oči mexické reprezentaci a pořadatelům ohledně toho, co je možné, když zariskujete," uvedl Paul Mendes, který se poslední dvě desetiletí podílí na pořádání zápasů mexického národního týmu ve Spojených státech. "Spustilo to vlnu," dodal.

Vlnu, která podle newyorského deníku stále roste a má značný obchodní potenciál. Včera se na novém stadionu Meadowlands v New Jersey konal přípravný zápas Mexika s Ekvádorem a všech 75.000 sedadel bylo vyprodaných. Příští týden čeká Mexičany utkání se Senegalem v Chicagu a s Angolou v Houstonu. Celkem turné, které by tým mělo připravit na mistrovství světa v Jihoafrické republice, představuje šest zápasů během zhruba tří měsíců.

Téměř bezvýhradně se přitom tato utkání konají před velkými návštěvami. Když Mexiko v březnu hrálo v kalifornské Pasadeně proti Novému Zélandu, což byl během současného turné jediný americký zápas s účastí mexických fotbalistů z evropských lig, sledovalo duel 90.000 diváků. Lístky přitom stály 40 dolarů (zhruba 740 korun), což je dvakrát více než v Mexiku.

Tak velký divácký zájem neunikl sponzorům, a tak zápasy mexické reprezentace podporuje 14 hlavních partnerů včetně velkých firem, jako je Coca-Cola či AT&T. "Vášni Hispánců, a zejména Mexičanů pro fotbal se nic nevyrovná," podotkla Georgiana Floresová z pojišťovny Allstate, podle níž jsou tyto zápasy nejlepším způsobem jak zasáhnout mexickou menšinu v USA.