Na turnaji, který se letos hraje v novém formátu a hostí ho Spojené státy, je na programu celkem 63 utkání. Ty jsou rozprostřeny do 12 míst po celé zemi, přičemž většina stadionů se může pyšnit velkou kapacitou – hned na osm z nich se vměstná přes 60 tisíc diváků.
Jenže jak se ukázalo, může to být i kontraproduktivní. Řada zápasů se nedokáže zdaleka vyprodat a poloprázdné tribuny nepůsobí vůbec dobře. Skvělým příkladem může být utkání mezi Los Angeles FC a Chelsea, které v Atlantě navštívilo něco málo přes 22 tisíc diváků. Na první pohled se to nezdá jako úplně špatné číslo, jenže na stadionu s kapacitou 71 tisíc je to prostě málo a kazí to celkový dojem.
Po zápase to bylo jedno z témat i pro trenéra londýnského klubu Enza Marescu, který je z Premier League zvyklý na vyprodané stadiony. "Zvláštní prostředí, stadion byl téměř prázdný," povzdechl si.
A nejednalo se zdaleka o jediný takový zápas. Téměř 53 tisíc volných sedaček zůstalo i na MetLife Stadium, které hostilo atraktivní duel mezi Fluminense s Dortmundem. Dokonce 60 tisíc sedaček, které nenašlo majitele, bylo k vidění v utkání River Plate – Urawa Red Diamonds. Vůbec nejhorší návštěva (3 412 diváků) pak přišla na zápas Ulsan vs Mamelodi.
Zatímco televizní obrazovky dokáží velkou část volných míst šikovně skrýt, přímo na stadionu to jde těžko. Častokrát je tak divák svědkem toho, že horní patra multifunkčních arén jsou úplně prázdná.
Vzdálenost i popularita fotbalu
Důvodů, které stojí za kontroverzní návštěvností, může být více. Jedním z nich je zřejmě fakt, že se turnaj hraje v USA, tedy v zemi, ve které "soccer" není navzdory působení Messiho a spol. stále tak atraktivní záležitostí. Zároveň jsou Spojené státy pro mnoho fanoušků z jiných koutů světa těžko dostupné, nehledě na nákladné cestování.
Navzdory penězům, o které se na MS klubů hraje, nemá soutěž takové renomé, aby ve velkém počtu přilákala fanoušky z Evropy, pro které je daleko větším lákadlem Liga mistrů nebo domácí soutěž. Velká část z nich si sotva zápasy zapne v televizi, natož aby cestovala přes oceán. Věřte, že na mistrovství světa, které se v USA, Kanadě a Mexiku koná příští rok, bude z Evropy proudit daleko větší množství příznivců.
Spoustu fanoušků ve Spojených státech od návštěv zápasů také odrazuje stanovený začátek duelů, které mají často výkop v době, kdy je většina lidí ještě v práci. Nezanedbatelný vliv na návštěvnost může mít také cenová politika prodávaných vstupenek nebo vysoké teploty, jež v Severní Americe nyní panují.
Abychom však byli fér, je třeba dodat, že několik střetnutí se hrálo před vskutku skvělou kulisou. O tu se pravidelně starají hlavně fanoušci z Brazílie a Argentiny, pro které je MS klubů, na rozdíl od evropských fanoušků, velkým svátkem.
Například páteční duel mezi Bayernem a Bokou Juniors měl v tomto ohledu skvělé parametry, což si po zápase pochvaloval i Vincent Kompany. "Neuvěřitelné, neuvěřitelné," chválil trenér Bayernu.
Pochvalu si rozhodně zaslouží i fanoušci celku Urawa Red Diamonds. Přestože museli na zápas s Interem cestovat z Japonska přes osm tisíc kilometrů, dorazili v hojném počtu a kromě kvalitního supportu si připravili i choreo.
Ačkoliv nejsou návštěvy na mistrovství světa klubů vyloženě tristní, určitě je zde velký prostor pro zlepšení. Na to, zda k němu v pozdější fázi turnaje dojde, si musíme ještě počkat.
--------------------------------------------------
Sponzorováno:
FIFA Club World Cup – Všechna utkání sledujte zdarma exkluzivně na DAZN.
--------------------------------------------------