Slavia napadá smlouvu o televizních právech u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže!

Slavia napadá smlouvu o televizních právech u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže!
ÚTERNÍ RÁNA PAVLA PROCHÁZKY

Přichází revoluce v českém ligovém fotbale? Tipsport chce vystřídat Fortunu jako titulárního partnera první ligy, nabízí 120 milionů korun ročně místo dosavadních 70 milionů korun. Pražská Slavia navíc napadá u UOHS (Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže) dosavadní smlouvu s Pragosportem o televizních a marketingových právech, požaduje vypsání tendru na nový kontrakt, argumentuje přitom i evropským právem a předešlými verdikty Evropské komise ohledně podobných případů v bundeslize a soutěžích UEFA. 

Předseda představenstva Slavie Jaroslav Tvrdík, který se ohledně těchto záležitostí už minulý týden na Ligovém grémiu ostře názorově střetl s předsedou Ligové fotbalové asociace (LFA) a místopředsedou pražské Sparty Dušanem Svobodou, napsal svým kolegům z profesionálních klubů dopis s anketou, jestli jsou pro výběrové řízení a pro úpravu stanov LFA a pro její celkovou reformu.

V případě potřeby přidá Tipsport ještě jedenáct milionů

Píše v něm mimo jiné: „Kontaktoval mě generální ředitel Tipsportu Petr Knybel a požádal mě, abych informoval členy Ligového grémia o zájmu této sázkové společnosti prohloubit spolupráci s českým fotbalem. Vyjádřil přání účastnit se případného výběrového řízení na pozici titulárního partnera první a druhé ligy. Do tohoto řízení jsou v Tipsportu připraveni vstoupit s nabídkou 120 milionů korun ročně pro sezony 2024/2025 a 2025/2026.“

Dodejme, že dosavadní titulární partner Fortuna poskytuje za své jméno v názvech první a druhé nejvyšší soutěže ročně 70 milionů korun. Šlo by tedy o navýšení o 50 milionů korun. 

„Upozornil jsme pana Knybela na nutnost LFA vypořádat se se závazky ke společnosti Fortuna ve výší jedenácti milionů již v sezonách 2022/2023 a 2023/2024 (jde o „dluh“ za nedokončenou covidovou sezonou 2019/2020 a neplnění smlouvy kvůli covidovým opatřením v předešlých ročnících– pozn. aut.). Tipsport je připraven v případě, že LFA vybere jeho nabídku jako vítěznou zvýšit nabízenou částku i o těchto jedenáct milionů. Tuto nabídku mi společnost Tipsport poskytla i písemným způsobem a je připravena neprodleně vstoupit do jednání s LFA a prezentovat svou nabídku oficiálně,“ dodává Jaroslav Tvrdík. 

Pikantní na tom, že Tipsport je partnerem Svobodovy Sparty, která nosí jeho jméno na dresech. Proč je tedy šéf LFA a sparťanský místopředseda Dušan Svoboda proti a chtěl už na minulém zasedání Ligového výboru LFA prodloužit smlouvu s konkurenční Fortunou? Obává se, že by Tipsport přenesl své prostředky z Letné na celou ligu? To asi ne. Nebo jsou v tom nějaké jiné dohody? Těžko říci. 

BPA Sport místo Pragosportu?

Je tu však ještě důležitá věc, a to je smlouva na ligová televizní a marketingová práva, kterou LFA uzavřela s firmou Pragosport (ta dává do všech klubů za sezonu 150 milionů korun).  

„Tipsport je připraven cestou své stoprocentně vlastněné agentury BPA Sport Marketing, která je mj. výhradním marketingovým partnerem Asociace profesionálních klubů ledního hokeje, účastnit se také výběrového řízení na poskytnutí mediálních a audiovizuálních práv členů LFA,“ sděluje klubům Jaroslav Tvrdík. 

Slávistický šéf píše klubovým zástupcům o tom, že slávisté byli minulý týden šokováni způsobem jednání Ligového grémia a že by rádi získali souhlas k následujícím krokům:

a) Zřízení pracovní skupiny klubů LFA, která navrhne úpravy stanov LFA. „Ligový výbor musí být svými kompetencemi paralelou představenstva akciové společnosti a Ligové grémium musí mít kompetence odpovídající postavení valné hromadě akciové společnosti,“ vysvětluje Tvrdík.

b) V pracovní skupině by měla být vedena diskuse o principu fungování Ligového výboru/vedení LFA. „Uvádím příklad z webu polské Ekstraklasy. Způsob, jakým polští kolegové přistupují k prodeji svých marketingových a audiovizuálních práv, je podle našeho přesvědčení nejlepší manažerskou praxí, kterou bychom rádi zavedli i do fungování LFA. Analýza trhu a jednání se zájemci, výběrové zřízení, rozdělení práv na balíčky - to všechno jsou kroky, které bychom měli zavést i do naší prodejní praxe,“ píše slávistický šéf. 

Mimochodem (nejen) v efotbale píšeme už delší čas o tom, že by LFA neměli řídit zástupci klubů, kteří mohou prosazovat své vlastní klubové zájmy, ale nezávislý komisař, jako je tomu např. v NHL nebo v NBA.

c) Podobně jako Dukla Praha nejsou slávisté ochotni smířit se s prodejem marketingových a audiovizuálních práv bez výběrového řízení (jako dosud).

„Jsme přesvědčeni o tom, že současný prodej mediálních a audiovizuálních práv je nejenom v rozporu s ekonomickou výhodností, ale také v rozporu s právem hospodářské soutěže. Informace od předsedy LFA o tom, že i nadále plánuje pokračovat v exkluzivním jednání se společností Pragosport a že chce předložit výsledek tohoto jednání formou prodloužení smluvního vztahu na sezony 2024/2025 a 2025/2026, nás proto vedly k rozhodnutí obrátit se na posouzení celého procesu spolupráce se společnosti Pragosport na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Podobnou žádost budeme směřovat i na Fotbalovou asociaci České republiky.

Považujeme za prokázané, že kromě společnosti BPA Marketing Sport mají zájem o účast ve výběrovém řízení na mediální a audiovizuální práva členů LFA také přední mezinárodní společnosti obchodující s mediálními a audiovizuálními právy UEFA a evropských fotbalových lig – společnosti Aser Ventures a Saran Group. Indikativní zájem projevily i další české mediální skupiny. Jsme přesvědčeni o tom, že přímý prodej těchto práv bez výběrového řízení je neobhajitelný,“ zakončuje svůj dopis klubovým zástupcům Jaroslav Tvrdík. 

Jedině s výběrovým řízením

Slávistický šéf se opírá i o evropské právo, resp. o předešlé verdikty Evropské komise, které již posuzovaly podobné záležitosti v bundeslize a v soutěžích UEFA.  V nich se podle Tvrdíka uvádí, že tyto „kolektivní“ smlouvy mohou být uzavírány maximálně na tři roky (smlouva s Pragosportem je mnohem delší), že jim musí předcházet výběrové řízení (tedy tzv. tendr) a že musejí být pro všechny účastníky výhodné.

Nic z toho, jak tvrdí slávistický předseda, v tomto případě neplatí. „Když se staneme mistrem, dostaneme nyní ročně 24 milionů korun, když budeme druzí, bude to jen dvanáct milionů korun. Přitom povinné výdaje směrem k partnerům, místa ve VIP atd. nás přijdou na 26 milionů,“ říká Jaroslav Tvrdík. A to v tom není započítán fakt, že v případě televizního přenosu se v některých případech výrazně snižuje návštěvnost na ligových utkáních.

 Jak to tak vypadá, v českém ligovém fotbalu se možná opravdu schyluje k revoluci. Ke Slavii se totiž kromě Dukly a Baníku Ostrava postupně připojují další kluby, které nejsou spokojeny se svými příjmy z televizních a marketingových práv a žádají výběrové řízení. 

Přežije to dosavadní vedení LFA, v němž jsou navíc některé kontroverzní osoby, jak jsme o tom již ostatně informovali v pondělním komentáři?

Slavia: šok, Sparta: bída, Plzeň: strach. LFA se otřásá: Šádek donášel Berbrovi, místopředseda Heidenreich ve 2. větvi Švába