Polsko a Ukrajina si musejí pospíšit

Polsko a Ukrajina si musejí pospíšit

Prezident UEFA Michel Platini vyzval Polsko a Ukrajinu, pořadatele mistrovství Evropy v roce 2012, aby urychlily práce na přípravách šampionátu. Platinimu se totiž nelíbí, že obě země mají problémy s výstavbou kompletní infrastruktury pro pořádání prestižního turnaje.

"Mám neblahý pocit, že nejbližších šest měsíců bude pro organizátory nejdůležitějších, aby nenabrali příliš velkou ztrátu, která by mohla zdiskreditovat mistrovství Evropy," řekl Platini na dvoudenním zasedání výkonného výboru UEFA v Záhřebu. Někdejší slavný fotbalista však odmítl spekulovat, že by UEFA oběma zemím pořadatelství odebrala. "V následujících měsících uděláme všechno pro to, aby se šampionát konal v Polsku a Ukrajině," dodal.

Podle vedení UEFA může za nepříliš pokročilé přípravy na EURO politická nestabilita v obou zemích. "Výstavba letišť, silnic a stadionů tím hodně utrpěla. Ale teď se zdá, že se všechno dává do pořádku," uvedl generální sekretář UEFA David Taylor. "Přesto jsme se rozhodli jednat a varovali jsme vlády, aby začaly konstruktivně pracovat na přípravách turnaje," dodal.

"UEFA je obeznámena s tím, že některé stadiony nepostavíme do stanoveného termínu v roce 2010, ale není tady žádný důvod k panice. Požádali jsme federaci, aby nám lhůtu prodloužila o šest měsíců," řekl agentuře Reuters šéf polského svazu Michal Listkiewicz. "Situace se za poslední měsíce hodně zlepšila a všechno bude včas hotové," dodal. "My na tom nejsme jako Rakousko a Švýcarsko, které jen přizpůsobily již stojící stadiony požadavkům UEFA. My začínáme od nuly," přidal jeho ukrajinský protějšek Hryhorij Surkis.

Odhady nákladů na rekonstrukci stadionů v Polsku se pohybují kolem tří miliard zlotých (zhruba 22 miliard korun). Ve Vratislavi, Varšavě ani Gdaňsku ještě nezačaly žádné stavební práce. Pokud se do letošního prosince nepodaří vybrat investora, šance na vybudování stadionů do konce roku 2011 spadnou podle odborníků na nulu.

Největší starosti dělá organizátorům vybudování národního stadionu v hlavním městě. Vzniknout má na místě bývalého komunistického sportoviště, které léta okupují trhovci. Ti hrozí, že se nevystěhují, pokud nebudou mít kam. O své nároky se navíc nyní přihlásili předváleční vlastníci pozemků v okolí lokality. Jejich požadavky sice nezbrzdí práce, ale mohou být začátkem nového sporu s polskou vládou. Vlastníci také mohou žádat odškodnění.

Varšava se nicméně nemusí bát o peníze. Náklady na gigantickou investici jsou odhadovány na 1,2 miliardy zlotých (8,6 miliardy korun), částku uvolní vláda z rozpočtu. Jiná města zatím stále nevědí, kde na investice vezmou peníze.

Kromě stadionů chybí také infrastruktura. Pro metropoli je rozhodující stavba druhé trasy metra, Gdaňsk a Vratislav počítají se spoluprací polských drah.

Problematické je i spojení měst, ve kterých se mají konat zápasy. Pokud se vezme v úvahu, jak dlouho stavba dálnic v Polsku trvá, šance na postavení všech plánovaných komunikací jsou minimální, napsal týdeník Polityka. "Celá dálnice A1 z Gdaňsku až k hranici s Českem bude předána do provozu v roce 2010. Do stejné doby bude do Varšavy dovedena dálnice A2 od hranice z Německa přes Poznaň. O rok později bude hotova rychlostní silnice z Vratislavi do Varšavy. Také trasa z Gdaňsku přes Poznaň do Vratislavi je na seznamu prioritních investic," vypočítal mluvčí polského ředitelství silnic a dálnic Andrzej Maciejewski.

O nemnoho lépe vypadá situace na železnici, kde na modernizaci čeká několik tratí. Nejjistější a nejrychlejší spojení v rámci Polska a mezi Polskem a Ukrajinou tak bude letadlem. Letiště v Polsku jsou rámcově v pořádku, a to až na nedostavěný druhý terminál ve Varšavě.

V polských médiích se již objevily zprávy, že se Italové nabídli, že by organizaci od Polska a Ukrajiny převzali. Vlády obou zemí zatím slibují, že vše stihnou.

[ 30.1.2008 - ČTK ]