Sparta má v Česku přes milion příznivců. Co její marketing?

Sparta má v Česku přes milion příznivců. Co její marketing?

Jak propracovaný marketing má nejslavnější domácí klub Sparta Praha? Server synotliga.cz poodkryl mediální politiku a práci s letenskými fanoušky díky rozhovoru s Tomášem Křivdou, jenž v Generali aréně šéfuje právě činnostem související s reklamou či propagací.

Chytne se Jiráček na Letné, není to zajíc v pytli? A přijmou ho fandové?

O tom, co obnáší být marketingovým ředitelem Sparty...


"Je to především o službách pro fanoušky. O tom, aby se na stadionu cítili dobře a bylo o ně postaráno. Je to proces, který obnáší pozvánky na utkání, reklamu, doprovodný program, zajímavé akce a vlastně celou funkčnost stadionu. Což znamená, aby například fungovaly turnikety, prodej a předprodej vstupenek, občerstvení či fanshop. Je to také o tom, aby se propojilo partnerství s fanoušky a přinášelo to pozitiva oběma stranám. Moje oddělení má sedm zaměstnanců včetně mě a každý má svou pozici."

O práci se zřejmě největší fanouškovskosu základnou v republice...


"Asi to, že Sparta je celorepublikový fenomén. My jsme se Slavií pravděpodobně jediným klubem, který má fanoušky po celé republice. Máme rozsáhlou síť fanklubů, které jezdí na domácí, ale i na venkovní zápasy. Mohu zmínit pobočku fanklubu, který do Prahy pravidelně dojíždí více než 300 kilometrů. Podle jednoho průzkumu z minulosti máme dokonce přes milión příznivců. My se tak snažíme dostat hodně z těch lidi, kteří sledují naše zápasy jen v televizi, přímo na stadion. Obliba souvisí s dlouhou historií klubu, který tady funguje více než 120 let. Sparta v minulosti jen jednou sestoupila, naopak často reprezentuje náš fotbal v evropských pohárech. Je to o té dlouhodobosti, že klub už v minulosti překonal spoustu těžkých chvil. Rozhodně bych ale chtěl zmínit, že spousta má ještě svůj lokální tým, kterému fandí. Ten ale právě nemusí hrát evropské poháry, takže ten člověk pak podporuje také Spartu.

O problémových fanoušcích...


"Určitě máme i fanoušky, kteří se nechovají tak, jak bychom si představovali. Možnosti klubu jsou ale v tomhle boji bohužel trochu omezené. Snažíme se komunikovat s policií i zákonodárci, abychom mohli lépe postupovat proti chuligánství. Každopádně tato skupina problémových fanoušků je skutečně mizivé promile, a když si vezmete domácí zápasy, tak tam jiné problémy než na ostatních stadionech nejsou. Naštěstí 99,9 procent naších fanoušků jsou slušní lidé, kteří si jdou zápasový den především užít."

O veřejně aktivních hráčích jako Lukáš Vácha...


"Není to jen o Lukášovi, s fanoušky komunikují i další naši hráči. Hodně k tomu pomáhají sociální sítě. My v tom hráče jednoznačně podporujeme, ale musí se vždy určit ta správná cesta a nejít až za hranu. S našimi fotbalistiy o tom debatujeme, není to ale tak, že by se nám zcela dařilo hlídat, jestli je pokaždé vše ideální. Co si třeba hráči píší na svých sociálních sítích, je hlavně na nich samotných. Snažíme se věci jako autogramiády atd. mezi hráče rovnoměrně rozkládat, aby jeden nebyl na pěti akcích měsíčně a jiný zase ani jednou. Pak je to samozřejmě také o tom, jak kluci komunikují s médii jak jsou jimi žádaní. Chceme tímto způsobem i vychovávat mladé hráče, kteří třeba přecházejí do A-týmu. Takže byť ještě pro fanoušky nejsou tolik atraktivní, na ty akce chodí samozřejmě taky."

O rozdílech spolupráce s Vítězslavem Lavičkou a Zdeňkem Ščasným...


"Musím říci, že s oběma byla a je spolupráce bezproblémová. Oni moc dobře vědí, že v dnešní době už není fotbal jen o devadesáti minutách na hřišti, ale i o dění mimo zápas. Všechno ale závisí na vzájemné odbdobí. Nikdy třeba nevyužíváme hráče, když má jít na předzápasový trénink a tak. Ve chvíli, kdy hrajeme dva zápasy v jedno týdnu, pak naše aktivity také hodně tlumíme. S některými požadavky přicházet sice můžeme, ale zároveň musíme brát zřetel na to, co má zrovna mančaft Sparty na programu."

Lafata vyrovnal svůj rekord. Nechá za sebou Siegla s Teclem?


[img id="42790"]