Anglické kluby čelí kritice cen lístků

Anglické kluby čelí kritice cen lístků

Anglické kluby prý mohou brzy čelit velké divácké krizi. Za posledních patnáct let výrazně vzrostly ceny vstupného, které si nyní mohou dovolit jen někteří. Velká část prvoligových klubů se proto potýká s poklesem návštěvnosti a věkový průměr diváků se výrazně zvedá, avšak jen někde začali se snižováním cen vstupného. Stále častěji se ozývá, že si tím fotbal pod sebou podřezává větev.

Kluby jsou kritizovány kvůli přemrštěným cenám lístků již dlouho. Nyní se ukazuje, že tato politika dopadá především na mladé fanoušky. Podle průzkumu Federace fotbalových fanoušků (FSF) tvoří mladí lidé do 24 let jen devět procent publika. Průměrný věk aktivního fotbalového fanouška dosáhl 43 let. Přitom ještě v 80. letech bývalo běžné, že ve věku od 16 do 20 let byla i celá pětina příznivců. Ještě v roce 1992, tedy v době zrodu Premier League, bylo v tomto věkovém rozmezí 17 procent návštěvníků Highbury, domovského stánku londýnského Arsenalu. Aston Villa se mohla pochlubit dokonce čtvrtinou publika ve věku těsně před dovršením dvacítky.

Zlom přišel v roce 1990. Po sérii násilností a tragédií na stadionech přijaly kluby opatření podle takzvané Taylorovy zprávy. Ta doporučovala zrušení míst k stání a orientaci na fanoušky ze střední třídy. Následkem toho vzrostly ceny vstupného. Přitom kluby dostaly na rekonstrukce stadionů významné granty ve výši až dvou milionů liber, právě proto, aby nezdražovaly vstupné.

Zatímco v roce 1990 stál lístek k sezení na Manchester United průměrně 4,7 libry, nyní stojí většina lístků od 30 do 37 liber. Podobné změny se udály ve většině klubů. Odhady hovoří o tom, že vstupné na elitní soutěž za tuto dobu zdražilo asi o 600 procent, zatímco ceny jinde vzrostly jen o 82 procent.

Sociolog John Williams z univerzity v Leicesteru, který se specializuje na sport, říká, že kluby usilují po americkém vzoru o zámožnější klientelu. "Za dnešní početné a věrné publikum vděčíme hlavně atraktivitě celé soutěže. Zároveň ale dramaticky ubylo mladých lidí. Sice současně ubylo i výtržnictví, negativa ale převažují. Na chození na fotbal ale bylo něco sociálně ozdravujícího, potkávaly se zde všechny vrstvy mládeže. V tom jsme ztratili něco opravdu důležitého," řekl Williams. Sociologické průzkumy zase upozorňují, že pokud se na fotbal lidé nenaučí v mládí chodit, nezmění se to už ani později. Konstatují, že mladí nyní sledují fotbal nejčastěji v televizi. A atmosféra v hledištích uvadá.

Mezi fanoušky se i proto rozmáhá volání po návratu ke starým časům, který by obnášel snížení cen vstupného i omezení přílivu drahých cizinců. FSF sepsala petici, která požaduje zavedení cen vstupného na úrovni 15 liber na zápas.

Jeden z aktivistů Malcolm Clarke říká, že atraktivita ligy přináší stále větší peníze za televizní práva a navrhuje je využít právě pro snížení cen vstupného. Liga si jen za vysílání příštích tří sezon v zahraničí vydělá 625 milionů liber ročně. Clarke řekl, že nárůst příjmů je tak velký, že by pokryl i zavedení vstupného zdarma.

Výsledky fanouškovské snahy se však dostavují jen pozvolna. Kluby snižují ceny pouze pod tlakem poloprázdných tribun, a to jen někde. Nejvýrazněji se angažují v Blackburnu, kde zlevnili velkou část permanentek pro příští sezonu pod 300 liber, což by rozpočítáno na jednotlivé zápasy odpovídalo právě patnácti librám. Snížení vstupného či alespoň jeho dlouhodobé zmrazení slíbili představitelé Chelsea, Evertonu, Boltonu a Wiganu.

[ 8.3.2007 - ČTK | Foto: Reuters ]